Processen for en IT-strategi

Hvordan kan jeg udarbejde en IT-strategi for min virksomhed?

Det kan være en udfordrende opgave at udarbejde en IT-strategi for din virksomhed, men eftersom IT udgør en væsentlig og forretningskritisk del af alle virksomheders drift og produktion, er det afgørende at forholde sig strategisk og aktivt til IT-anvendelsen. Etablering af robust, effektiv og ikke mindst operationel IT-strategi kan følge disse trin:

1. Forretningsmål og strategi

Først og fremmest bør du fastslå din virksomheds overordnede formål, forretningsmål og -strategi. For en produktionsvirksomhed kan dette være en relativt simpel øvelse, mens det for vidensorienterede virksomheder (forsikringsselskaber, offentlig administration, konsulentvirksomheder etc.) kan være vanskeligere at definere målet eller produktet entydigt. Det er dog vigtigt at have en klar forståelse af og definition på, hvad du ønsker at opnå med din virksomhed, og hvordan IT kan hjælpe dig med at nå disse mål.

2. Forretningsprocesser

Dernæst bør du identificere de forretningsprocesser, der understøtter dine forretningsmål. Forretningsprocesser kan her både være et konkret fysisk produktionsapparat og workflows/arbejdsprocesser. Dette kan omfatte de, der er direkte involveret i produktionen af jeres produkter, men også vitale støtteprocesser, som HR og Indkøb. Det er vigtigt at have en klar forståelse af, hvordan IT indgår og forbedrer eller optimerer alle disse processer.

3. IT-systemer og infrastruktur

Herefter kan du kortlægge og analysere dine nuværende IT-systemer og infrastruktur for at vurdere deres evne til at understøtte dine forretningsmål og -processer, som tidligere er fastlagte. Identificer eventuelle svagheder eller flaskehalse og vurdér, om det er nødvendigt at foretage ændringer eller opgraderinger. Heri indgår også en vurdering af eventuelle kontrakter og eksterne leverandører, ift. om det kontraktmæssige grundlag er klart og om leverandørerne er de rette.

4. IT-strategi

På baggrund af de ovenstående trin har du nu et grundlag for at definere en IT-strategi, der er i overensstemmelse med dine forretningsmål og -processer. Din IT-strategi bør omfatte en plan for, hvordan du vil anvende teknologi og IT-løsninger til at optimere forretningsprocesserne og nå dine forretningsmål. Det væsentligste er at IT-strategien er operationel og anviser konkrete områder der skal arbejdes med og de metoder, som skal anvendes. IT-strategien skal endvidere anvise en prioritering af de konkrete aktiviteter, som skal sættes i værk.

5. Implementering

Implementeringen af IT-strategien skal sikre at du opnår den bedste udnyttelse og anvendelse af IT i din virksomhed. Men det slutter ikke med implementering, en IT-strategi skal løbende evalueres og justeres efter eventuelle ændrede forretningsmål og -processer samt den teknologiske udvikling. Dette er med til at sikre, at IT-strategien fortsat understøtter din virksomhed.

Hvordan kan jeg sikre mig, at IT-strategien er i overensstemmelse med mine forretningsmål?

Når du har udarbejdet din IT-strategi, er det essentielt at sikre, at den (fortsat) er i overensstemmelse med dine forretningsmål. Her er nogle aktiviteter, du bør gennemføre for at opnå dette:

  • Involvér medarbejdere, enheder og afdelinger i udviklingen af IT-strategien for at sikre, at den tager højde for deres behov og krav.

  • Identificér operationaliserbare og målbare succeskriterier for din IT-strategi, der er afstemt med dine forretningsmål.

  • Evaluér løbende, om din IT-strategi fortsat bidrager til opnåelsen af dine forretningsmål, og justér og tilpas den, hvis det er nødvendigt.

  • Sørg for, at din IT-strategi er tilstrækkelig fleksibel til at tilpasse sig ændringer i din forretningsstrategi eller -mål samt den teknologiske udvikling, så du altid kan udnytte teknologien til fulde for at støtte din virksomhed.

Hvorfor vælge Salamon&Company til at udvikle din virksomheds IT-strategi?

Vi har mere end 25 års erfaring i at hjælpe virksomheder og organisationer med at tackle IT-udfordringer og udvikle en skræddersyet IT-strategi. Vores tilgang er struktureret og tilpasset til vores kunders unikke behov, og vores konsulenter bringer en bred vifte af kommercielle, tekniske og juridiske kompetencer til bordet. Vi rådgiver inden for de rette forretnings- og IT-krav og sikrer, at alle interessenter bliver inddraget og føler sig hørt.

Den IT-strategi, vi anbefaler, er altid specifik, handlingsorienteret og indeholder klare operationelle anbefalinger til implementeringen af strategien.

Partner og konsulent

Kontakt:
Mail
benjamin@salamon.dk
Telefon +45 40616828

Benjamin Salamon

Benjamin Salamon er en erfaren IT-konsulent med en karriere på 26 år inden for rådgivning af både store og små offentlige og private virksomheder på tværs af brancher.

Han har specialiseret sig i IT-indkøb og har arbejdet med behovsanalyse, markedsafdækning, udbudsmateriale, udbudsgennemførsel og leverancekontrol inden for sundheds-IT, IT-infrastruktur og telefoni.

Benjamin har også assisteret kunder på nogle af Danmarks største IT-udbud. Med sin omfattende erfaring fra projekter med alle dele af organisationen tilbyder han en helhedsorienteret rådgivning, der tager hensyn til både forretning/faglighed og IT.

https://www.salamon.dk/benjamin-salamon
Forrige
Forrige

Bliv klogere på teleaftaler

Næste
Næste

Implementeringen af IT-løsninger